söndag 7 november 2010

Världens godaste äppelpaj!

Min fina man fyllde 34 år i veckan så idag har vi haft familj och kompisar här på födelsedagsfika. Vi bjöd på en äppelpaj som jag fått receptet till för ett tag sedan och den är verkligen världens godaste (och förmodligen världens onyttigaste) äppelpaj! Så god att jag helt enkelt måste dela med mig av receptet så ni kan testa!!

Godaste, godaste äppelpajen

Pajdeg
3 dl vetemjöl
100 g smör
2 msk vatten

Fyllning
5 syrliga äpplen
2 msk smör
2 msk råsocker
1 tsk kardemumma
1 msk pressad citron

Toscasmet
150 g sötmandel
150 g smör
1 3/4 dl socker
3 msk vetemjöl
3 msk grädde

Blanda pajdegen och klä pajformen. Stek äpplena mjuka i ca 4 min tillsammans med smör och krydor och lägg dom i pajformen. Koka upp toscasmeten och höll över pajen. Grädda i 200 grader ca 20-25 minuter. Servera med grädde, vaniljsås eller glass.

När alla gästerna gått hem fick Viggo en liten kaviarmacka innan middagen. Han hann väl få i sig ungefär tre tuggor innan det såg ut så här i soffan.

Utmattad efter en hel dags lek med kompisar och kusiner.

8 kommentarer:

  1. Mmm, den såg verkligen supersmarrig ut! Ska spara receptet så jag kan pröva göra den någon dag :)

    Söt Viggo!

    Lycka till i min tävling, vad kul att du deltar!
    Kram, Sofie

    SvaraRadera
  2. Låter supergott och man blir trött av kalas:-)

    Fina julstrumpor du har sytt också.

    Ha det gott.//Lissen

    SvaraRadera
  3. Måste bara prova det receptet! ser riktigt onyttigt gott ut, precis som det ska va!! och inte behöver man väl välja mellan glass och vaniljsås heller, man tar ju så klart båda delarna!! //Gittan

    SvaraRadera
  4. Vilken söt liten Viggo som vilar där i soffan;o)

    Älskar tosca, tack för tipset ser så god ut!!!

    Kram Malin

    SvaraRadera
  5. Oj va gott de såg ut. Skriver genast av receptet och sparar för framtiden. Kram

    SvaraRadera
  6. Åååå vad gott med äppelpaj. Det kliar i bakfingrarna :)

    SvaraRadera
  7. Åh vad god den såg ut! Jag brukar göra en vanlig smulpaj med äpplen och strö mandelflarn och ringla honung på toppen, så kan ju tänka mig att denna är något liknande fast ännu godare :)

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarera och hälsningar, det är jättekul att få veta vilka som är här inne och kikar. Tack! //Petra