måndag 16 maj 2011

Virkad belysning


Massa, massa virkade dukar, en badboll och trälim plockades fram i helgen. Planen var givetvis att göra en ny lampa till Julias rum. Jag har sett liknande lampor lite här och där på bloggar och i magasin, och länge velat testa att göra en själv.


Bara dränk alla dukarna i trälimmet och sätt fast dom runt hela badbollen, men lämna ett litet hål högst upp.


Efter ett par timmar har limmet torkat och dukarna är helt stela.
Då är det bara att punktera bollen och ta ut den.


Till själva upphängningen tog jag bara stommen från en vanlig rislamapa från IKEA.


Och så här ser den ut in action.

Nu när jag gjort en första testlampa är jag sugen på att göra en till, men i nån snygg färg. Typ turkos eller röd. Tror dock att virkade dukar i de färgerna tar lite längre tid att samla ihop än de vita.

58 kommentarer:

  1. ÅÅÅÅÅÅÅ, det ble jo bare sååååå fint. Ha en god dag, klem Wilhelmine

    SvaraRadera
  2. Tak for dine søde ord til mit spejl. Men din lamper er da helt fantastisk! Super god ide. Hvor er den blevet flot.

    Nb. Forstår dog ikke helt hvad du bruger til at lime med. Trælim? som du blander med en masse vand? sætter det sig ikke fast på bolden?

    SvaraRadera
  3. Chippar efter luft, så jä_la VACKER! du e grym ju :)

    SvaraRadera
  4. Har länge tänkt testa men jag råkade använda upp halva lagret dukar till andra projekt :-)

    En fråga bara, fastnar inte limmet på badbollen?

    SvaraRadera
  5. Kanonsnyggt! Har som Å tänkt testa detta men inte kommit så långt än, men nu blev jag jättesugen igen.
    Dock skall några spetsdukar gå åt till soffkuddar. Men Myrorna ligger ju bara ett stenkast bort så det är väl bara att traska dit igen och köpa på sig fler. :)
    Men som sagt, superfint blev det.

    SvaraRadera
  6. Jag testade att göra egen modell, men den blev inte alls lika snygg! har också tänkt fixa flera runda i andra färger, men än så länge är det också på planeringsstadiet... Tänkte att jag skulle ta och färga vita dukar, har bara några stycken rosa och blåa dukar så dom täcker inte en hel sån boll, men med lite färg så kan man lösa det problemet tänkte jag.
    Grattis till en supersnygg lampa!

    SvaraRadera
  7. Tak for dit ekstra tips.
    Det skal afgjort afprøves.

    SvaraRadera
  8. Läckert läckert! En sån har jag också sett och varit sugen på att göra och nu fick jag kanske en extra puff att verkligen göra den ;-)! Superfin blev den :-)!!

    SvaraRadera
  9. Stilig lampe!
    Ha en fin ny uke, Petra:-)

    SvaraRadera
  10. Åh vad snyggt! Verkligen en bra lösning om man behöver en ny lampa, är så svårt att hitta snygga tycker jag.

    SvaraRadera
  11. Superfin! Jag är helt kär i din lampa :-)

    SvaraRadera
  12. Jättefin! Ett tips är ju att du fortsätter samla på dig vita dukar och sen färgar dem i den färg du vill ha. Vill du ha olika nyanser av färgen så samla på dig kritvita, naturvita, beiga dukar kanske.

    SvaraRadera
  13. fiiiin!! Satt akkurat og snakket om en sånn lampe, og så kommer jeg inn hit og ser at du har laget en :) Nydelig var den - og så fin med lys i.

    love it :)

    klem

    SvaraRadera
  14. Alltså Petra, du är min personlig pyssel-drottning!!! Helt underbart! Kan ej säga hur många gånger jag kikar in hos dig och hakan faller ner av häpnad! Det är så kul! TACK!

    SvaraRadera
  15. Jag har också velat göra en sådan lampa, tycker dom är sååå fina :)

    SvaraRadera
  16. oj, vad snyggt! jag har gjort liknande med papperssnöre, men det här var ju ännu häftigare! Måste man använda trälim, eller tror da att det funkar med tapetlim?
    Ullis

    SvaraRadera
  17. Det blev ju riktigt fint! :)

    SvaraRadera
  18. Åhh vad fin din spetslampa blev! Jag har länge velat pröva att göra en sådan jag med.... vet bara inte vart jag skall ha den ;-)

    SvaraRadera
  19. Åh vad snygg din lampa blev! Försökte mig på en liknande förra året men lät den torka i en spann så den fick formen av en barbapappa!!! Behöver jag säga att den hamnade i papperskorgen?! /Louise

    SvaraRadera
  20. I just LÖÖÖV it!! Så fiiin! Jag kommer sno din idé och göra det till min nya lägenhet :)

    SvaraRadera
  21. Har också en virkadduk lampa på att göra listan. Din blev verkligen jättefin.

    SvaraRadera
  22. WOW!! Finner inga ord, helt otroligt snyggt och läckert! Vill göra likadan NU!

    Kram från en jätteimponerad Therese;)

    SvaraRadera
  23. Så fint! Tack för tipset och beskrivningen, ska absolut göras! :-)

    SvaraRadera
  24. Wow! Vilken kul grej! Och så fin den blev..

    SvaraRadera
  25. vad snygg!! att färga vita kanske kan vara nåt?

    SvaraRadera
  26. Superfin!
    Färga vita dukar så får du ju den nyans du önskar.

    SvaraRadera
  27. Så fin lampan blev och den såg ju till och med ganska lätt ut att göra själv!

    SvaraRadera
  28. Jättefin! En sån ska jag också göra någon gång, om de inte hinner bli ute och alldeles omoderna innan jag fått ihop tillräckligt med dukar och någonstans att ha lampan. :-D

    JätteKram till dig med!! :-D

    SvaraRadera
  29. Åh vad fin den blev! Har också fnulat på en sån. Har börjat samla några dukar. Men.. inte kommit så långt som du. Kul att det verkar gett mersmak i alla fall.. då kanske man kan fortsätta och hoppas att man får till en någon gång. Skulle kunna passa bra i vårat nya sovrum på landet... JA! Kram Jenny

    SvaraRadera
  30. Fantastiskt! Du är ett geni.. Heja dig med kanelbulle-tillverkningen. :)

    SvaraRadera
  31. Jättesött! Har tänkt att göra en sådan lampa länge men vill ha så där riktigt tunna spetsdukar. svårt att hitta!
    Om du vill ha en annan färg får du färga vita :-)

    SvaraRadera
  32. Å vad fin!!!Den här iden är ju som klippt och skuren för mig!! Om jag skulle få för mig att göra nått liknande så länkar jag naturligtvis till dig!!:)

    SvaraRadera
  33. Wow - så himla läcker. Har sett ljuskoppar som gjorts på det sättet, med en glas inuti för ljuset då, men aldrig en lampa. Riktigt bra idé.

    Hoppas du har haft en fin start på veckan!

    SvaraRadera
  34. Underbart läcker.
    En sådan får det bli till sovrummet....
    Tänkte på att vit bomull också går att färga till den färg man vill ha.
    Kram ullamaria

    SvaraRadera
  35. Härligt! Vilken bra tutorial, eller gör-det-själv-guide om man vill snacka ren svenska. :-) Jag fick syn på en sån lampa i någon tidning häromdagen och tänkte att en sån vill ju jag göra! Men jag har ju inte riktigt samma turbotempo som du som fixar ihop något snabbt och lätt som en plätt så jag har bara kommit till "vore kul att prova stadiet"...:-) Nu vet jag att det är värt det, den blev superfin!

    SvaraRadera
  36. Så fin!
    Har länge funderat på att göra en sådan boll men har inte fått tummen ur.
    Kul att se att det verkligen blir så snyggt som jag trodde ;)
    Kram Marina

    SvaraRadera
  37. Snyggaste bollen någon hittills fixat bland bloggkikandet! Tänker låna din idé till min vardagsrummslampa om jag får?

    SvaraRadera
  38. Hur snyggt som helst!! Och du kan ju alltid (som säkert redan föreslagits i kommentarerna ovan) färga vita dukar i maskin :)

    Kram //Petronella

    SvaraRadera
  39. Men åh vad fin den blev! Jag ska genast gå på jakt i lådorna i föräldrahemmet, där finns en uppsjö av virkade små dukar. Nu sk ahär fixas lampa. Tack för inspirationen.
    Kram
    Erica : )

    SvaraRadera
  40. Nu vet jag vad jag ska börja samla på....små dukar i spets. JÄTTEFINT!!!

    SvaraRadera
  41. Cooooolt! Jag gillar't!
    Ha det gott! /Cecilia

    SvaraRadera
  42. http://www.365slojd.se/

    Tror att dagens inlägg på 365saker att slöjda skulle passa dig. ;) En bättre variant än textilfärg som inte alltid blir bra på alla material osv. tänker jag. :)

    SvaraRadera
  43. oj, vilken häftig lampa! va duktig du är :)

    SvaraRadera
  44. Helt fantastisk!!! Vilken bra idé att använda alla dina fina dukar till en lampa!! Otroligt fantasifull återanvändning!

    SvaraRadera
  45. Genialt! Du er så flink:-) Har du hørt om den nye bloggen LidenSkapelse? http://lidenskapelse.blogspot.com/
    De etterlyser DIY ideer, du skulle vist frem noen av de fine prosjektene dine der :-)

    SvaraRadera
  46. Vilken häftig lampa! :) Gillar skarpt! Måste jag prova att göra..

    http://www.tantrutshorna.com

    SvaraRadera
  47. Gunnel Emberg / Vallsta13 april 2012 kl. 11:12

    Vilken häftig lampa, den ska jag tipsa min syster om.

    SvaraRadera
  48. ett tips!!
    Vill du göra i en annan färg kan du köpa textilfärg och färga dukarna.Inte behöver du samla alla i en färg.

    TIPS: Kokar du röbeta och gul lök får du en snygg orange färg att färga i!

    Vänligen /Frida idra_westman@hotmail.com

    SvaraRadera
  49. Tusen takk for denne flotte ideen! Jeg har laget min egen, her er linken om du vil se :)
    Du har forresten en veldig fin blogg som gir masse inspirasjon!

    http://lagdalene.blogspot.no/2014/02/lampe-av-bestemors-heklebrikker.html

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarera och hälsningar, det är jättekul att få veta vilka som är här inne och kikar. Tack! //Petra