torsdag 30 juni 2011

Färska rödbetor

Japp, det blir lite matsnack idag igen. Det finns ju liksom inte så mycket annat att pyssla med än maten, när man är på semester.
Ja, förutom virkningen jag har med mig förstås.


Hur som helst... om ni frågar mig så finns det nog inget godare än färska rödbetor! Koka dom och ät dom som dom är med bara en klick smör, gratinera dom med chevréost eller gör en smaskig rödbetssallad som vi gjorde idag.


Bara koka upp rödbetor och sparris i saltat vatten. Rödebetorna kokar ni tills dom känns mjuka, ca 30 min och sparrisen behöver inte koka mer än 1-2 minuter. Skala och dela rödbetorna och blanda med lite olja, salt, peppar och sparrisen. Och till sist så smular ni massa fetaost över hela kalaset. Mums!!

13 kommentarer:

  1. Rödbetor och sparris, så supergott! Rödbetor är dessutom en bra och billig året-runt grönsak, men färska rödbetor är ju förstås alldeles extra!

    SvaraRadera
  2. MMM... vad gott! Speciellt med fetaost!
    kram
    Lana

    SvaraRadera
  3. mm... det är alltid trevligt med säsongens primörer! :-)

    SvaraRadera
  4. MM, det ser jo så godt ut...da må jeg lage det i helgen også da, klem Nina

    SvaraRadera
  5. Å så gott! Det ska jag verkligen prova nån dag.

    SvaraRadera
  6. Det är verkligen himmelskt gott med färska rödbetor. Själv lägger jag dem gärna på lite sallad, strör över getost, pinjenötter och honung.

    SvaraRadera
  7. i am totally in love with your blog!!

    SvaraRadera
  8. ä men satan va gott! nu blir jag ju hungrig så här klockan 23:30...inte bra :)

    SvaraRadera
  9. Åh det där ser ju supergott ut! En rätt helt i min smak, måste testas :)

    Visst är det Hipstamatic jag fastnat för.. Lätt hänt, hihi. Blir ju så härlig känsla i bilderna som man inte får till med den "vanliga" Iphonekameran. Kram //Petronella

    SvaraRadera
  10. åh, det ser ju supergott ut. Det ska jag prova.
    Scrollade lite ner och är övertygad att du har en fin semsester, fortsatt så!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  11. Uhm..har lige fundet ud af hvor fantastisk smagen af rå rødbede er. Prøv en salat med revet rødbede, lidt revet hvidkål, revet majroe og lav en dressing med salt, peber, lidt peberrod og fløde (grädden).
    KH Mia

    SvaraRadera
  12. Så somrigt med färska rödbetor, det ser kalasgott ut.

    Tack snälla för dina fina rad hos mig, happy!!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarera och hälsningar, det är jättekul att få veta vilka som är här inne och kikar. Tack! //Petra