torsdag 1 november 2012

Det här med färger...


Färgtema på Fabriken idag. Ett inte så svårt tema kan tyckas men jag har bråttats som tusan med det. Jag gillar verkligen färg, men till det här temat och inlägget har det av någon anledning saknats inspiration helt. Och då har jag till och med varit i färgaffären imorse (projekt "Måla om listerna" ska äntligen strykas från Att göra-listan). Jag kom liksom inte på något bra att säga och skriva om färger så nu kör jag bara. Det blir som det blir.


Det ligger sällan, eller i ärlighetens namn aldrig, någon djupare tanke bakom färgvalen här hemma. Jag väljer de färgerna jag känner för, för stunden. När jag önskade mig nya handdukar till badrummet kände jag för turkost, så nu är textilier och detaljer i badrummet turkosa. Detsamma gäller kuddarna i soffan. Dom syddes under min turkosa månad och blev alltså i turkosa och blågröna färger. När jag skulle göra iordning balkongen inför sommaren kände jag för gult så balkongen blev gul. Så är det. Färgvalen styrs av stundens ingivelse.


Färgvalet som maler i huvudet för tillfället är julpyntet. Klassiskt rött eller kanske vintrigt vitt och silver? Kanske glamouröst guldigt eller otippat blått? Fast när jag tittar igen den inspiration jag samlat på mig på julboarden på Pinterest så tror jag nog att valet kommer falla på vitt och naturfärger. Och de turkosa kuddarna i soffan ryker säkerligen inom kort för att ersättas med något stil med detta. Och detta.


Även om jag den senaste tiden plockat bort en del färgsprakande detaljer hemma och fyllt på med mer dova och neutrala färger som vitt, grått och naturfärger så gillar jag verkligen färg och att hitta fina färgkombinationer. Speciellt när jag ska sy. Kan sitta länge, länge vid tygskåpet och testa olika färgkombinationer och blandningar till nya lapptäcken och vimplar.

För mer färgsnack och färgsprakande inspiration kan ni kika in hos Fabriken.

Och BTW, det lär dröja innan jag går tillbaka till samma färgaffär som imorse med tanke på hur skamligt mycket färgprover jag plockade med mig hem för att fotografera. :)

11 kommentarer:

  1. Det er spennende med farger, og hvordan smaken forandres over tid :)

    SvaraRadera
  2. Alltså att personalen i färgaffären inte slängde ut dig! Eller så trodde det att du köpt en 7-rums villa och skulle måla om precis överallt. Snyggt blev dagens inlägg i alla fall - well done.

    Jag gillar verkligen de blågröna färgerna och de gul-rosa-orangea. Snyggt!

    Jag är dessutom precis som du, utan speciellt mycket eftertanke gillar jag bara en färg för att nästa vecka, månad eller dag helt ha bytt spår. Julen ja.... jag tänker nog skippa rött helt i år.

    SvaraRadera
  3. Jag funderade också på att gå till färgaffären och hämta prover, men det blev ett annat inlägg för min del.

    SvaraRadera
  4. Vilket fint inlägg med en massa snygga färger! :) Jag kör vitt, rött och grått i jul... :)

    SvaraRadera
  5. Vilka fina bilder! Och ambitiöst att göra små stilleben till varje färggrupp. Du har verkligen lagt ner tid och tanke ser jag.

    SvaraRadera
  6. Åh men jag är nog så som du - färger liksom kommer över mig och jag faller för olika färger nu och då. Fast basen är ljus, svart, trä och natur. :) Hihi, min affär har slutat med färgprover. Kanske du varit där och länsat förrådet? :D Kram

    SvaraRadera
  7. Inspirerande inlägg och bilder! :) Jag skulle vilja ha ett kuddhav i soffan med färger som på första bilden. Underbara färger!

    SvaraRadera
  8. Godt å ha slike fargekart, ikke sant?
    Kram, PiPa

    SvaraRadera
  9. Så inspirerande:) Tack för din kommentar hos mig, kul att hitta hit till dig:)

    Kram Emma

    SvaraRadera
  10. Haha, jag undrade just hur många färgprover du har där hemma egentligen, men ser att du plockat på dig ett gäng dagen till ära. Väldans fina foton!

    SvaraRadera
  11. Härliga färgpaletter du bjuder på! Fina allihopa!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarera och hälsningar, det är jättekul att få veta vilka som är här inne och kikar. Tack! //Petra