torsdag 29 november 2012

Inredningsfotografering

Oh la la! Vilket tema Anna och Tina fick till, denna torsdag, för Fabriken. Inredningsfoto-tips. Som jag ska surfa runt och suga åt mig alla tips.

Ja, och så är ju tanken att jag själv ska komma med något tips också. Mitt hetaste tips just nu är att flytta till nåt land där det inte är så förgrömmat mörkt - och alltså omöjligt att fotografera - nästan dygnet runt, flera månader om året. Morr...!

Men ok, jag ska försöka komma med något lite mer konstruktivt än ilskna, frustrerade utspel. Jag kan ju egentligen inget mer om inredningsfotografering än det jag snappar upp och tar till mig genom att titta på andra bloggar, inredningsmagsin och liknande. Men jag har kikat tillbaka på mina egna bilder i bloggen sedan jag startade och ser att det faktiskt hänt en hel del med dom. En förändring till det bättre. Och det är framför allt två förändringar jag ser.


Beskär motiven. Se till att få bort fula sladdar, eluttag och liknande. Man behöver inte heller alltid fotografera exakt hela stolen (eller vad det nu är) för att betraktaren ska förstå hur den ser ut. Ett beskuret motiv i mer närbild kan många gånger vara mycket intressantare att titta på.


Hitta nya perspektiv. Många gånger blir bilderna mycket mer effektfulla och roliga när dom tas ur andra perspektiv än rätt framifrån. Testa och se hur motivet ser ut ur olika vinklar och vad som blir bäst.

Två ganska enkla fototips från mig. Men mitt allra bästa tips för att ta bättre foton är något ännu enklare. Nämligen att titta på andra. Titta extra noga på bilderna på bloggar och i magasin i fortsättningen. Fundera på hur dom är komponerade och fotograferade. Ni kommer lära er massa om vad som blir bra på bild och sen är det bara att göra likadant själva när det är dags för fotografering. 

För ännu fler inredningsfoto-tips så vet ni var ni ska bege er idag. Till Fabriken.

13 kommentarer:

  1. Bra tips! De enkla är lätt att ta till sig.

    SvaraRadera
  2. Ofta blir en bild bättre bara av att beskära, t.ex

    Ha en fin dag. // Lissen

    SvaraRadera
  3. Fina och bra tips, jag tar till mig. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  4. Bra tips där... blir så sjukt imponerad av min fotolärare, när han tittar några sekunder på en bild och kan analysera vart ljuset kommer ifrån, om den är rätt exponerad och komponerad och då suckar jag bara och inser att det är låååångt lååångt kvar innan man blir bra på det här.
    Kram
    Helena

    SvaraRadera
  5. två fantastiskt bra tips, med dem kommer man långt. Som du...! :-)

    SvaraRadera
  6. Bra tips! behövs här för jag har massor att lära :)

    SvaraRadera
  7. bra tips, tack! jag är kass på både foto o s k redigering. behöver nog gå en kurs. och sluta fota med min dåliga htc...
    ;)

    SvaraRadera
  8. Den fina klänningen kom idag och den passade jättebra på Aline! Vad duktig du är! Och tusen tack för mössan!! Det var så roligt för jag såg just det tyget på en liten klänning i din webshop och tänkte att det var så gulligt :-) Tack igen. Jag ska också försöka fota, så du får se.

    SvaraRadera
  9. Dagens bästa! Flytta utomlands. hahah! du är allt bra rolig du. haha!!

    SvaraRadera
  10. Du tar fantastiska bilder tycker jag! Fina tips!

    SvaraRadera
  11. Riktigt bra tips & riktigt fin stol:) Jag har också klätt om en stol med det fina Svenskt tenn tyget:) Ja, det är stor skillnad på en ny kamera! Man får så mycket bättre bilder, men sen gäller det ju att öva:)

    Ha en fin torsdagskväll du också!

    SvaraRadera
  12. Två bra tips tycker jag! Hjälp vilket bra tema det var den här veckan, jag känner mig alldeles stressad! Vill ju hinna runt till alla! :)

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarera och hälsningar, det är jättekul att få veta vilka som är här inne och kikar. Tack! //Petra