fredag 30 november 2012

Saffran och vit choklad


Adventstider så är det saffran som gäller, för hela slanten. Men jag tycker ofta att saffransbullar och -kakor har en tendens att vara lite lama i smaken. Därför piffade jag till mina saffransmuffins med lite vit choklad.


Jag tog ett recept på helt vanliga "naturella" muffins från kokboken och tillsatte två paket saffran. Sedan hackade jag lite vit choklad och kastade ner innan gräddning. Frostingen är gjord på Philadelphia och florsocker och så smälte jag ca 200 gram vit choklad och blandade i.


Så slutligen kronan på verket - en liten dekoration av vit choklad på toppen. Den gjorde jag genom att spritsa smält choklad på baksidan av ett fat som jag hade kylt ner i frysen innan.


Och så en påminnelse om tävlingen. I potten ligger en virkad filt, tre lapptäcken och tre leksakspåsar och det enda ni behöver göra för att ha chans att vinna är att sms:a och skänka fem futtiga guldpengar till Unicef. Hittills har vi samlat in 750 kr vilket ju är jättebra. Ungefär 750 gånger bättre än noll kronor. Men jag tror vi kan ännu bättre, så var med i tävlingen (här ser ni exakt hur det hela går till)! Eller hjälp åtminstone till att sprida den till andra. Tipsa på bloggar, facbook, Instagram eller via mail.

10 kommentarer:

  1. Åh! Nu kommer jag förbi och fikar! Så himla smarriga :-)

    SvaraRadera
  2. Ser gott ut! Saffran är en av mina favoritkryddor, allt blir gott med saffran i, såväl mat som bakverk!
    Nästa gång du bakar saffransmuffins; prova att blanda blåbär (gärna avrunna om man tar frysta, annars blir det lite blött) och smält vit choklad till topping. Sjukt gott och det blir vackert också med den blålila toppingen mot det gula! Viktigt att både muffins och glasyr fått svalna lite innan man breder på den, annars rinner den lätt av.

    SvaraRadera
  3. Det ser verkligen jättegott ut och verkar vara en perfekt kombo. Jag är väldigt svag för vit choklad :)

    Jag önskar dig en fin fredag!
    Kram Sofia

    SvaraRadera
  4. HImmel! Vilka bilder. Vilka bakverk. Folk som tycker att JAG bakar mycket.
    Det måste vara en perfekt kombo, saffran och vit choklad och dekorationen blev ju inte alls så tokig tillslut. Var stjärnor lättare än hjärtan? ;))

    SvaraRadera
  5. Det ser utrolig delikat ut! Hmmmmm!
    Kram, PiPa

    SvaraRadera
  6. Men smask!! Ser hur goda ut som helst!!

    SvaraRadera
  7. Ser helt fantastiskt ut! Nu blev jag ännu mer hungrig!

    SvaraRadera
  8. Men du vilka fina, ser ju bara så goda ut. Hur trött jag än är efter dagens jobb så ska jag minsann orka göra en sats av dessa.
    Tack för receptet!
    Kram

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarera och hälsningar, det är jättekul att få veta vilka som är här inne och kikar. Tack! //Petra