tisdag 11 februari 2014

Månadens fyra - D

  
Månaderna går snabbt och vi har kommit fram till den tredje månadens fyra. Denna gång på bokstaven D. Hos Ulrika och Anna hittar ni (de mycket enkla) reglerna om ni vill hänga på och göra en egen fyra.
 
Månadens Dröm | Månadens Dagens | Månadens Dansk design | Månadens Dryck

 
Att jag drömmer om resor är knappast unikt för februari men resedrömmarna upptar just nu ännu lite mer av min vakna tid än vanligt. Jag har ganska nyligen fått upp ögonen för Kenya och sedan jag upptäckte vilken uppsjö av stora fina hus det finns att hyra för en väldigt överkomlig peng så har drömmarna gått från att vara just drömmar till att faktiskt bli seriösa planer. Månadens Dröm - två veckor i Kenya vintern 14/15.
 
 
VI har en ny rutin. En rutin som jag så många gånger fnyst undrande åt. "Tss... hur mycket tid kan man egentligen spara på att lägga fram kläderna kvällen innan?" Ganska mycket ska jag be att få upplysa er om. Speciellt när det är tre personer som det ska väljas kläder till och kläs på. Tack vare den nya rutinen att lägga fram Dagens outfit kvällen innan så går våra mornar numer som en dans. Som en i härlig Riverdance i snabbt tempo flyger vi upp och i kläderna för att sedan börja dagen. Typ... ;)
 
 
"Hans J. Wegner - modelleringens trämästare. Genom ett långt och produktivt arbetsliv har han utformat omkring 500 möbler, varav många nu är mycket eftertraktade klassiker. Hans J. Wegners stolar räknas bland världens vackraste" (Källa: Wikipedia)
osannolikt många fina möbler, i synnerhet stolar, med Wegners namn på sig.
Månadens Danska design - Hans J. Wegner som ensam står för minst hälften av alla möbler på min Vill ha-lista.
 
 
Det pressas och mixas och vitaminboostas som aldrig förr. Den ena blandningen är mer fantasifull än den andra. Så man kan ju lätt tycka att jag borde komma på något bättre än kaffe på Månadens Dryck. Men icke. Jag älskar kaffe. Den första morgonkaffen. Snacka-skit-och-fika-kaffen. Kaffe på maten. Kaffe-drinkar. Iskaffe. Semester-kaffen. Kaffegodis. Glass med kaffesmak. To go-kaffe. Kaffe i solen. Eller en värmande kaffe i skidbacken.
Jag citera mormors broderade köksbonad: Kaffetåren den bästa är, av livets alla drycker.

4 kommentarer:

  1. Ja, vad skulle en göra utan kaffe? Älskar också den drycken och tror nog att det första morgonkaffet ligger bra nära det godaste man kan dricka. Härliga 4:a, ska nog ta mig en funderare på det där med att alltid lägga fram kläderna kvällen före...

    SvaraRadera
  2. Haha, älskar att de har en Nefablåda som sideboard på första designbilden! Har jobbat med att tillverka sådana på fabriken som grundades i vår pyttelilla hemby i Hälsingland. Vad häftigt hur olika man kan se på saker och ting och hur något oväntat kan passa så bra in i rätt miljö :)

    SvaraRadera
  3. Tjing Petra
    Ja du, att packa matlådor, skolväskor, signera skolagendor och lägga fram kläder... Det känns ju sådär att göra efter middagen när man helst vill sitta ner och bara vara men ack vad det hjälper när man står där och gnuggar ögonen på morgonkvisten i utsliten pyjamas och med sovknösar i ögonvrån. Tänk att jag fick in allt detta i en enda mening... Ha ha ha! Bravo mamma Petra för att du funnit ett nytt sätt att effektivisera vardagen!!! Gillar mormors broderade citat. Skulle gärna se den väggbonaden live här på bloggen vid tillfälle. :D
    Kram
    Annette
    PS Kenya... Jag har just läst att nya trenden är att "hemestra"... Men det stämmer nog inte in på dig. Du är som min kompis Sophia. Alltid ett nytt resmål på gång. Keep dreaming, keep exploring and grow in life. Själv skulle jag nog gärna "hemestra". Typ ensam, utan make och barn. Vara singel en vecka. Tänk vad mycket jag skulle få gjort eller ogjort då.

    SvaraRadera
  4. Vilka härliga fyra!!! Håller mer om kaffe, det är så himla gott!!!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarera och hälsningar, det är jättekul att få veta vilka som är här inne och kikar. Tack! //Petra