fredag 15 augusti 2014

Glöm 31 december! Nu är det nyår på riktigt.

Jag känner aldrig den där känslan av energi, inspiration och nystart som andra verkar känna den 1 januari varje år. Nej, det riktiga nyåret är ju på hösten. Efter flera veckors semester, vila, värme och nästan dygnet runt-doser av ljus. Till hösten snackar vi nystart och oändlig energi.
 
 
Nytt år och nytt till garderoben. Såklart. Än är det varmt och jag går med bara ben men något långärmat behövs på kvällen, kanske ett par varmare skor och massa armband. Alltid armband. Mitt bästa smycke.
 
 
Varför skulle man lägga årets bästa, godaste, färggladaste och roligaste fest i augusti och september och dessutom göra det helt ok att ha den om och om igen under över en månads tid, om det inte var för att det riktiga nyåret är nu? Fira ut det gamla året med bästa festen och fira in det nya med bästa festen igen. Glad-bild deluxe (som alltid) lånad av Weronica.
 
 
Mailen, magasinen, bloggarna och instagramflödet svämmar över att pressbilder och höstnyheter. Hos Ferm Living har man dock lyckats för bra med rekvisitan och jag tappade helt fokus från deras höstnyheter. Ljuvliga, slitna barnsoffa. Jag kommer hädan efter scanna Blocket, Tradera och varenda loppis som kommer i min väg efter en liknande till småfolkets rum.
 
 
Nytt år och nya tider. Levande ljus-tider. Av alla hundratals ljusstakar och lyktor som möter oss bland höstnyheterna så föll jag mest för den från Housedoctor. Finns för tre ljus också. Fint!

 
Ett år slutar och ett annat börjar men följetongen med våra nya stolar bara rullar vidare utan slut i sikte. Jag har studerat så många stolar i det senaste. För höga, för låga, för vanliga, för dyra, för tråkiga, för obekväma eller för ömtåliga. Den ena stolen ratas snabbare än den andra och precis när jag trodde att vi kommit till ett beslut så öppnade jag Pinterest (denna outsinliga källa till inspiration och ha-begär) och möttes av den här bilden. Hur roligt vore det inte att ha ett par stolar i en härlig färg?! Kanske våga lämna det ständigt trärena, vita eller svart. Gaahhh...! Jag letar vidare.
 
 
Gott  Nytt År på er! Nu kör vi det riktiga nyåret. Det är ju nu man har ork och energi för en nystart. Det är ju nu man känner sig fräsch och peppad för utmaningar. Inte 1 januari när det varit mörkt och kallt i flera månader och man är slutkörd efter flera veckors julförberedelser följt av en veckas hysteriskt farande mellan släktingar och totalt frosseri i skinka, sill och choklad.

2 kommentarer:

  1. ÅH vad jag tyckte om det här inlägget. Det är så himla sant, det är ju inför hösten energin är påfylld och man riktigt längtar efter att fixa och dona och mysa. Jag gör som du, säger Gott nytt år!

    SvaraRadera
  2. Vilket himla fint inlägg, Petra. Inspirerande och peppande - och så fick jag vara med på ett hörn också. Gott Nytt År till dig med!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarera och hälsningar, det är jättekul att få veta vilka som är här inne och kikar. Tack! //Petra